Jag är arg

Jag och sambon har haft Tea i lite över en vecka nu. hon va som ett yrväder och hade inget hyffs för sig alls. förra ägaren hade skitit totalt i det. hon har blivit bättre och bättre med dagarna som går problem som nu åtserstår är lite drag i koppel (blir även det bättre) hon snor mat på bord bänkar och tigger städigt., och hon måste lära sig att varva ner när man har folk över eller hälsar på och även att hon ibland hoppar på upp på folk. jag försöker få henne att inte tigga och sno mat och är på henne så fort hon försöker. ne men då ska hon ha kaka.. chokladkaka dessutom. choklad kan ge en hund chokladförgitnign i vissa mängder.

så här står det hos Agria

"Det är vanligt att olika djurslag är mer känsliga för vissa mediciner, växter och gifter än andra. Det beror på skillnader i olika enzymsystem och ämnesomsättningen i olika djurslag. Det finns mediciner som en hund eller människa tål bra men en katt kan dö utav eller tvärtom!
I chokladen finns teobromin och kaffein, som blockerar vissa receptorer vilket leder till att kärl drar ihop sig, hjärtat slår fortare och nervsystemt stimuleras. Allt detta kan leda till kramper.
Hundarna kräks, får diarré 2-4 timmar efter intaget av choklad, de visar oro, kissar massor, de kan bli stela och få allvarliga kramper.
Chokladförgiftning kan inträffa om en hund sätter i sig mycket choklad. Orsaken är att choklad innehåller teobromin och caffein. Om hunden blir förgiftad eller ej beror på vilken sorts choklad det rör sig om. Kakaobönor är mest giftiga, mörkchoklad något mindre och vit choklad väsentligen mindre. Man räknar med att 500 gram mjölkchoklad kan vara livshotande för en 8 kg hund.
"

sen har vi när vi ändå pratar om det... Lök.
Lök ger hemolytisk anemi = blodbrist. (av vad jag hört & läst om vet iaf att även lök i vissa mängder är inte bra för hundar)

men men åter till tea's problem. jag vill ha en lugn och passiv hund rutn människor och i hemmet. jag vill att hunden ska kunna slappna av och kunna lägga dig och sova trotts att det kanske är 15 pers hemma för en middag eller liknande. utan att stressa upp och vara runt fötterna på en osv. jag vill därför nu i början inte att folk som kommer på besök ska sitta och säga "tea sit sit sit sit sit tea kom här tea ska vi leka tea wiiie" utan bara låta henne hälsa och sen är det bra.

hennes hoppande är lätt. hoppar hon vill jag att alla som kommer in i vårat hem och hälsar på inte ska bemöta henne genom att låta henne hoppa utan att vända ryggen till när hon hoppar och knuffa ner henne och sedan gå ner på hennes nivå dvs sätta sig ner på huk och hälsa så hon lär sig att hälsa på rätt sätt utan att hoppa.

det är så lätta regler jag har. kan folk inte repsektera dom kan dom gå någon annanstans skaffa sig sin egen hund att mata choklad till och låta sig bli hoppad på osv. blir bara ARG.
jag går efter riktlinjer jag fick av min gammla hundtränare när jag hade min bordercollie. och hittils har dessa funkat bra för Tea. bara på en vecka har hon förbättrats och jag får långsamt en bättre hund.

tack för mig nu.


Kommentarer
Läs detta först tack:

- Jag vill inte ha reklam
- Jag vill inte ha spam
- Jag vet att jag har en "fin blogg"
- Jag gör alla mina designer helt själv
- Jag fotar med en Nikon D3000
- Ja, jag bor i Danmark.

Tack för att du repsekterar detta och kommentera gärna
Kärlek



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback